Doelgroepen en Segmentatie
De doelgroepen waar Nike zich voornamelijk op segmenteert zijn sporters in de jonge tot middelbare leeftijdsklasse. Deze doelgroepen zijn meer bezig met sportievere merken en kleding.
Initieel richtte Nike zich voornamelijk op topsport en atleten, maar dit is al lang niet meer alleen het geval. Nike richt zich ook op een bredere doelgroep/segment door ook 'casual dagelijkse' kleding te verkopen. Het dragen van Nike is echt een levensstijl en dat draagt Nike ook uit in haar marketingbeleid. De boodschap "just do it" probeert Nike universeel uit te dragen. De boodschap gaat niet alleen op, voor de doelgroep 'atleten,' maar wordt gepositioneerd als een motiverende levensstijl quote.
Doordat deze boodschap universeel toepasbaar is, beschikt Nike altijd de mogelijkheid zich nog verder te segmenteren met nieuwe producten en innovaties. De focus van het bedrijf ligt echter nog steeds voornamelijk op de doelgroep 'atleten.' In de sociale aantrekkingskracht ligt de kracht van Nike in haar doelgroep. Dit zorgt ervoor dat hoe meer mensen Nike dragen, dit anderen weer beïnvloed om ook Nike te gaan dragen.
Maak jouw eigen website met JouwWeb