Externe omgeving

Om marktleider te worden en dat ook te blijven, moet Nike constant blijven innoveren en mee gaan in de ontwikkelingen die in de externe omgeving gaande zijn. Hierbij moet Nike haar concurrentie voor blijven. Deze concurrenten zoals Adidas, Puma en opkomende merken als Under Armour proberen constant marktaandeel ten opzichte van Nike te veroveren. Met de volgende externe ontwikkelingen moet Nike voornamelijk rekening houden:

 

- Prijs-kwaliteit verhouding:  Door de aanwezigheid van de bovengenoemde concurrenten moet Nike constant hoogwaardige producten leveren tegen een betaalbare prijs. Als Nike hierin niet de juiste balans vindt is het gevolg dat het marktaandeel van Nike afneemt.

Een belangrijk negatief neveneffect hiervan is, is dat de productie daarom altijd zo goedkoop mogelijk moet om concurrerend te blijven. Het gevolg is dat bedrijven als Nike het productieproces vestigen in lage-loon landen. Bijvoorbeeld in landen in Azië gebeurt dit veel, de lonen zijn hier laag en de arbeidsomstandigheden erbarmelijk.

- Voetbal en sportmerken: Nike gaat de strijd aan met Adidas voor wie de grootste sponsor is in het voetbal. Wanneer kinderen hun grote idolen in spullen van Nike zien spelen zullen zij ook sneller deze spullen aanschaffen. Dit zal tot een grotere omzet van Nike leiden en tot meer positieve publiciteit naar de buitenwereld toe. Nike moet wel mee doen in deze ontwikkeling omdat het voetbal wereldwijd de grootste sport is. Niet alleen voetbalsponsoring is belangrijk, maar ook andere sporten levert sponsoring een significante bijdrage aan het imago van Nike. Miljarden mensen kijken wereldwijd naar sport en hoe vaker de naam: Nike voorbijkomt, zal dit het marktaandeel positief beïnvloeden.

- Nike en duurzaamheid: Duurzaamheid is tegenwoordig voor veel merken van groot belang om te implementeren in haar bedrijfsstrategie. Veel bedrijven zijn er mee bezig en ieder bedrijf heeft een 'groen label' nodig. Zo ook Nike, het bedrijf heeft bijvoorbeeld een nieuwe locatie op zijn Europese Logistieke Campus in België geopend. Met deze uitbreiding zegt het sportmerk zijn activiteiten efficiënter, flexibeler en duurzamer kan maken. Volgens Nike speelde duurzame innovatie een belangrijke rol in alle ontwikkelingsfases van het nieuwe centrum. Zo gebruikt de Europese Logistieke Campus 100 procent hernieuwbare energie, afkomstig van vijf verschillende lokale bronnen: wind, zon, geothermisch, hydro-elektrisch en biomassa.