Positionering

De positionering van Nike is eigenlijk altijd redelijk eenvoudig geweest. Door de bekendste en meest aansprekende sporters te sponsoren en uitsluitend op merk-niveau te communiceren weet Nike haar merk te koppelen aan de begrippen talent, doorzettingsvermogen (just do it) en excelleren. Nike is ook bijzonder trouw aan haar atleten. Zo heeft Nike jaren lang de grootste namen als uitdragers van haar waarden. Bijkomend voordeel van het communiceren op merk-niveau is dat ze een enorme breedte aan producten onder het merk kan hangen, dit zo lang de merkwaarden maar gelijk blijven. 

Nike bindt zich aan de grootste organisaties en sportpersonen. Denk aan voetbalclubs als Barcelona, Paris Saint Germain, Chelsea, Machester City en de nationale elftallen van Nederland en Brazilië. Individuele namen als Cristiano Ronaldo, Neymar, Roger Federer, LeBron James enzovoorts. Dit zijn de grootste sporthelden voor zowel jong als oud, waar iedereen zich dolgraag mee wil associeren. Ook al kan jij niet net zo goed sporten, kan jij je op zijn minst aansluiten bij de Nike familie en dezelfde waarden nastreven als jouw grootste helden. Een perfect voorbeeld van Symbolische positionering binnen Nike. 

Naast alle mogelijke sportbenodigdheden die je kan bedenken verkoopt Nike ook zogenaamde ‘urban fashion’ en zelfs electronica dankzij haar samenwerking met Apple. De consistente en eenduidige manier van marketing en communicatie heeft het bedrijf geen windeieren gelegd. Hierdoor is Nike meer dan een merk voor sportkleding. Nike is overal, tijdens sport, na sport of als hulpmiddel voor sport.